سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه بیندیشد از فرجام [بد] دور گردد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :119
بازدید دیروز :9
کل بازدید :200836
تعداد کل یاداشته ها : 106
103/8/26
5:4 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
مرتضی احمدی کشتلی[210]

خبر مایه
پیوند دوستان
 
عاشق آسمونی لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی) فرهنگی هنری و عامیانه کوچ بلاک -وبلاگ کوچ نهارجان یا کوچ خراشاد بیرجند(کوچ نوفرست) ###@وطنم جزین@### قیدار شهر جد پیامبراسلام دفتــر ادب و عرفان : وب ویژه تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید گل باغ آشنایی پایگاه فرهنگی شهید علی پور وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید) داروخانه دکتر سلیمی ►▌ استان قدس ▌ ◄ جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی منجی بشر عشق الهی ساعت یک و نیم آن روز خاطرات دکتر بالتازار .: شهر عشق :. منادی معرفت پیامنمای جامع رویاهای خیس بادصبا ایران اسلامی سایت روستای چشام $$$$دوست$$$$ مهاجر ابـــــــــــرار ستاره سهیل پارسی نامه زیر باران (ابیات و اشعار برگزیده) حرم الشهدا سربازها حمله کلبه تنهایی خاکیهای آسمانی پا توی کفش شهدا عشق عشق پنهان بسیج اساتید استان تهران -پیروان ولایت درست و غلط سیاه مشق های میم.صاد بهشت بهشتیان سحر یه دختره تنها کلبه تنهایی اینجا گرانیگاه است شاخابه عشق شعر و رباعی ظهور دانلود گلچین مداحی فدائیان ولایت راه کمال معماری السلام علیک یا فاطمه الزهراء (س) طوبای محبت بصیرت110 یار درونی کلبه دوستان نوری چایی_بیجار هیئت یاحسین منتظران مهدی(عج) برات محمد هدایتی .::پایگاه اطلاع رسانی"هیئت زینبیون"محفل بسیجیان و رهروان شهدا::. ترنم عفت زن و مرد داش هادی y divouneh عدالت جویان نسل بیدار وبلاگ شخصی مرتضی صادقی صراط بچه های خاکریز مبادا روی لاله پا گذاریم واعظ خویش مطالب طنز ، SMS مناسبتی ، نرم افزار و ... delshekasteh انان که خاک را به نظر کیمیا کنند کوثر ولایت مناجات با عشق مسعود رضانژاد فهادانـ 14خورشید آسمان آبی کوچه باغ ...دختر روستا... حوالی نور انسان جاری1 هیئت حضرت زهرا(س)شرفویه .....خداحافظ رفیق ME&YOU او رفت .فقط همین...... عاشق دیونه عشق نمکی سلام خوش امدید نـــابترینـــــــــــــــــها شهدا مطلع مهرورزی ومحبت فانوس ღمن وتوღ اللهم صل علی محمد و آل محمد ستاره سوخته * امام مبین * خدایا عاقلی مودبم فرمای... ..::منتظر بیداری::.. برازجان موزیک *تحلیل* بچه هیئتی پاسدار اسلام نه دی 88 شهدا شرمنده ایم درجست وجوی حقیقت گل نرجس پایوند جوک و خنده دو بال پرواز دهاتی دکتر علی حاجی ستوده خورشید بصیرت پیروان ولایت یاوران نماز ببین چی میگم عاشقی -3 جدیدترین یوزر پسورد آنتی ویروس nod32- Kaspersky - Avira وبلاگ روستای کشتله والتین والزیتون کمترین بنده ایران من عشق صفا صمیمیت محبت دنیای زیبا ahoobanoo دالاهو منتظر پایگاه اطلاع رسانی روستای قتلیش شهید حمید رضا نفیسی plantpathology مرتضی احمدی کشتلی Chamran University Accounting Association جزتو

مهاجرت و نفوذ علویان و تشکیل حکومتهای شیعی در ایران

علویان و طرفدارانشان که از طرف خلفای اموی و عباسی و حکمرانان آنها مورد تعقیب و آزار و ستم قرار می‌گرفتند و نیز قیام کنندگان علوی پس از شکست به مناطق دور از دسترس خلفا و حکام آنان، عقب می‌نشستند برای آنان از جمله مطمئن ترین مکانها مناطق کوهستانی ایران به ویژه کناره‌های صعب العبور دریای خزر بود. از این روی با این که شهرهای بزرگ و معروف ایران به جزء قم ، کاشان و سبزوار بقیه در سیطره حاکمیت فکری و فرهنگی خلفا قرار داشته و مخالف تشیع بودند. تشیع و طرفداری از علویان در مناطق روستایی بشدت نفوذ کرده و رواج می‌یافت.[1]

علویان به محض ورود به مناطق روستایی بجهت فرزندزادگی پیامبر(صلی الله علیه واله) از سوی روستاییان که خود نیز مورد بی مهری و ستم اجتماعی و اقتصادی حاکمیت قرار داشتند مورد استقبال قرار گرفته و طرفدارانی به هم می‌رساندند بدین وسیله بذر تشیع و طرفداری از خاندان پیامبر(صلی الله علیه واله) مقدم بر شهرها در مناطق امن و دور افتاده روستایی ایران پاشیده شد و در این راستا کرانه‌های دریای خزر با گیلان و مازندران و گرگان که به جهت صعب العبور بودن سپاهیان مسلمان نتوانستند حتی در قرن دوم هجری بر آن تسلط یابند و پس از پیروزی در جبهه‌ها ناگزیر حکّام محلّی را مورد تأیید قرار دادند نخستین آشنایی و ورودشان به اسلام از طریق علویان و فرزندان پیامبر(صلی الله علیه واله) صورت پذیرفت.[2]

 

 

علل مهاجرت علویان به ایران :

از دلایل گسترش تشیع در ایران هجرت سادات علوی امامزادگان به این کشور است. علل این مهاجرت را می‌توان در دو مقطع قبل و بعد از ورود امام رضا (علیه السلام) به ایران بررسی کرد.

قبل از ورود امام دو علت وجود دارد.

اول: ایران در زمان امویان و عباسیان از مرکز خلافت دور بود به همین واسطه از فشار کارگزاران اموی و عباسی به طور نسبی در امان بود، در حالی که سیاست امویان و عباسیان بر کشتن یا زندانی کردن سادات علوی استوار بود. و امنیتی که در مناطق ایران بود می‌توان اشاره کرد و سختگیریهای زمان منصور و پس از آن هیچ راهی جز مهاجرت برای سادات باقی نمی‌گذاشت و دلیل مهمتر از آن آنها خود را در میان مردم این سامان محبوب می‌دیدند مردم به دلیل این که آنها فرزندان رسول الله صلی الله علیه والهبودند به آنها احترام می‌گذاشتند. این رویکرد موجب گرایش آنان عزیمت به سوی ایران می‌شد. ابومسلم خراسانی که از او به عنوان صاحب بهترین و مؤثرترین نقش در فروپاشی امویان و تأسیس دولت عباسی یاد می‌شود با طرفداری از اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه واله) ، خونخواهی امام حسین(علیه السلام) و روی کار آوردن یکی از اولاد علی (علیه السلام) قیام خود را آغاز کرد او حتی گروه مبارزه خود را سیاه جامگان نامید و همواره خود و هوادارانش به علامت عزاداری شهدای کربلا جامه سیاه بر تن می‌کردند.[3]

علویان و ذریّه پیامبر (صلی الله علیه واله) در برابر حکومتهای جور روحیه مبارزه طلبی داشتند وقتی مبارزه آنها در مقر خلافت یا مکانهایی که اهل سنت وفاداران به خلیفه وقت سیطره داشتند با مقاومت و مانع روبرو می‌شدند یا به دلیل کمی نیرو به شکست می‌انجامید گروهی به مناطق امن پناه می‌بردند. در آن زمان ایران به دلایل مختلف از جمله داشتن سلسله‌های ایرانی و دوستدار اهل بیت از مناطق امن شمرده می‌شد.[4]

یکی از این مبارزان یحیی بن عبدالله بن الحسن بن حسن از اصحاب و راویان حضرت امام جعفرصادق و شرکت کنندگان در قیام حسین بن علی (شهید فخ) بود وی پس از شکست از مأموران هارون الرشید همراه با تعدادی از کوفیان و دوستداران اهل بیت به سوی شرق امپراطوری هارون متواری شد و سرانجام در دیلمان سکنی گزید. خلیفه عباسی به دلیل نگرانی شدید از این قیام و هراس از قیام مجدد آنان به فضل بن یحیی برمکی حاکم وقت منطقه دستور داد یحیی بن عبدلله را دستگیر کند.[5]

سادات علوی پس از این قیام به مرور دیلمان را تحت حاکمیت خویش در آوردند و حدود هفتصد سال به خاطر کوهستانی بودن آن منطقه توانستند در آن دیار حکمرانی کنند. علویان در منش خود اسلام ناب را ارائه می‌دادند، مسلمانان نیز آنان را همواره تکریم می‌کردند. این مسأله موجب می‌شد آنان اسلام ناب را با جدیت بیشتری تبلیغ نمایند. تبلیغ اسلام ناب معادل با تبلیغ شیعه بود در نتیجه چون بیشتر علویان برای رهایی از ستم امویان و عباسیان به ایران پناهنده شده بودند زمینه خوبی برای گسترش و نفوذ شیعه بوجود آمد ولی دوستی اهل بیت و خاندان رسالت ، سنگ بنای اولیه تشیع با انواع گوناگون آن بود.

ادامه دارد...



[1]   - اصطخری ، مسالک و ممالک ، به کوشش ایرج افشار ، تهران 134ص 169

[2]   - اصطخری، اسحاق ابراهیم بن محمد الفارسی، المسالک و الممالک ، به کوشش ایرج افشار یزدی ، ص 169 (تهران 1340)

[3]   - شیخ عباس ، قمی ، تتمه المنتهی ، تهران ، کتابفروشی مرکزی ، 1333 ه.ش ، ص 111

[4]   - ابن ابی حدید ، شرح نهج البلاغه ، محمد ابوالفضل ، ابراهیم ، ج 15، ص 290

[5]   - ابوالفرج، اصفهانی ، مقاتل الطالبین ، ترجمه بهزاد جعفری ، سال 1345 ، ص 222-312


91/3/21::: 8:58 ص
نظر()